Replika: Digitálny “kamoš,” s ktorým si pokecáte kedykoľvek sa vám zachce

0

Hoci digitálni spoločníci znejú ako sci-fi, niektorí tvrdia, že počas vynútenej izolácie v čase pandémie by mohli pomôcť vyrovnať sa s osamelosťou. Jediným účelom bezplatnej smartfónovej aplikácie Replika je stať sa vaším priateľom/priateľkou. Niektorí používatelia tvrdia, že je to istým spôsobom terapeutické, pri používaní aplikácie sa totiž cítili menej depresívne. V období vrcholu pandémie v apríli si stiahlo Repliku pol milióna ľudí, čo je najväčší mesačný zisk v jej trojročnej histórii. 

Replika, ktorú vytvoril kalifornský startup Luka, nie je úplne dokonalým spoločníkom, často sa opakuje a niekedy generuje nezmysly. Navyše aj hlas znie strojovo. No niektorí tvrdia, že čím viac ju používajú, tým viac im pripadá ako človek. Niektorí odborníci sa domnievajú, že úplne presvedčivý četbot, aký stvárnila Scarlett Johanssonová vo filme Her z roku 2013, je vzdialený ešte 5 až 10 rokov.

No očakáva sa, že vďaka pokroku v umelej inteligencii budú konverzačné roboty čoraz presvedčivejšie, konverzácia bude vtipnejšia, hlas bude znieť viac ľudsky. Dokonca by to mohlo dospieť k bodu, keď aplikácia nahradí skutočných ľudí, čo by mohlo byť aj nebezpečné. Replika je nápad ruskej novinárky Eugenie Kuydovej, podnikateľky, ktorá sa presťahovala do San Francisca v roku 2015.

Keď jej priateľa zrazilo auto, chcela vytvoriť četbot, ktorý by ho mohol aspoň do istej miery nahradiť. Výsledkom bola Replika. V spolupráci s inžiniermi vybudovala systém, ktorý si mohol osvojiť jeho “osobnosť” analýzou obrovského množstva jeho textových správ. Takéto systémy sa učia podrobnou analýzou textov z kníh, článkov a skutočných konverzácií. Niekedy sa však môžu správať čudne a neočakávane, môžu si osvojiť predsudky z textu podobne ako deti, ktoré si osvoja zlé návyky rodičov.

Mnohé veľké spoločnosti sa preto zdráhajú nasadiť svoje najnovšie četboty. Eugenia Kuydová sa však domnieva, že tieto problémy sa vyriešia iba metódou pokus – omyl. Ona a jej inžinieri pracujú na tom, aby zabránili zaujatým odpovediam a reakciám, ktoré môžu byť škodlivé. Pri zisťovaní, kedy sa bot správa nevhodne, sa spoliehajú na komunitu používateľov. „Používateľom vysvetľujeme, že ide o prebiehajúce práce a môžu nahlásiť všetko, čo sa im nepáči,“ hovorí Kuydová.
 
Zdroj: nytimes.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články
Digital dáta web online internet

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať