Zmenšený model lietadla v tvare V uskutočnil prvý testovací let

5

Inžinieri z TU Delft pripravili nový dizajn lietadla v tvare V, ktorý sľubuje výrazné zvýšenie efektívnosti oproti bežným lietadlám. Nedávno vôbec prvýkrát ukázali v akcii zmenšený model tohto futuristického lietadla, schopný letu. Flying V bude pozostávať z kabíny, nákladového priestoru a palivových nádrží, integrovaných do konštrukcie krídla v tvare písmena V. Rozpätie krídel by malo byť rovnaké ako pri Airbuse A350.

Takéto lietadlo by mohlo vzlietnuť a pristáť s využitím existujúcej letiskovej infraštruktúry, pričom na palube by bol dostatok miesta pre rovnaké množstvo nákladu a cestujúcich ako v štandardnej konfigurácii s 314 sedadlami. Zlepšený aerodynamický tvar by poskytol niekoľko výhod. Menšia hmotnosť znamená menší odpor, a teda aj menej paliva potrebného na prepravu na miesto určenia.

Tvorcovia hovoria, že vďaka svojmu jedinečnému tvaru Flying V spotrebuje o 20 percent menej paliva ako Airbus A350-900. Tím v spolupráci s holandskou leteckou spoločnosťou KLM vyvinul zmenšený model, ktorý s rozpätím krídel 3,06 m, dĺžkou 2,76 m a hmotnosťou 22,5 kg má len zlomok veľkosti 55 metrov dlhého konceptu.

Umožní však vykonať niektoré dôležité a užitočné testy v malom a bezpečnom rozsahu. Model je vybavený riadiacim systémom pre drony a lítiovo-polymérovými batériami s hmotnosťou 6 kg. Absolvoval už testy vo veternom tuneli a pozemné testy v Holandsku, potom bol odoslaný do Nemecka na prvý let, ktorý sa uskutočnil na leteckej základni v júli.

Zmenšený model mohol vzlietnuť, vykonať množstvo testovacích manévrov, kým sa batérie takmer nevybili, a potom bezpečne pristáť. Zhromaždené letové údaje sa použijú ako základ pre nový aerodynamický model. Tím chce zabezpečiť plynulejší pohyb vpred, pretože pri testoch odhalil známky kolísania. Skúma aj možnosti udržateľného pohonu vrátane použitia kvapalného vodíka.

Zdroj: newatlas.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

5 komentárov

akosi reakcia na: Zmenšený model lietadla v tvare V uskutočnil prvý testovací let

23.10.2020 17:10
neskora reportaz, vsak to testovali uz v Septembri. A co tak to porovnat s airbus maveric? Myslim, ze aj airbus maveric dokazu dosiahnut usporu paliva a zaroven to ma lepsie technicke vlastnosti...
Reagovať

. reakcia na: Zmenšený model lietadla v tvare V uskutočnil prvý testovací let

23.10.2020 10:10
Ako to bude letiet ked sa 1 motor pokazi? O kolko je horsie pristavanie. Co to urobi s ludmi v kridlach pri naklanani? Ved tam musi byt vacsie pretazenie. Je to hracka s dizajnom mimo reality sa vsade pise.
Reagovať

RE: . reakcia na: .

23.10.2020 11:10
https://www.tudelft.nl/en/ae/flying-v/technology/ tu je to lepsie ukazane a vysvetlene
Reagovať

RE: co budu robit? reakcia na: .

23.10.2020 11:10
Ak sa pokazi jeden motor z dvoch tak poleti na ten jeden motor. Lietadla su stavane tak aby to zvladli i na jeden motor.
Pri naklanani nebude vacsie pretazenie. Dopravne lietadla nerobia take manevre(nedokazu to) aby to bolo az tak vyrazne ako si predstavujete.
Tato "hracka" je buducnost co umozni znizenie nakladov na letecku prepravu. Vdaka V tvaru s tou dlzkou dosiahnu zlepsenie stability samokridla, ktore by bolo nedosiahnitelne pre klasickych samokridlach ako je napriklad B2 bombarder.
Reagovať

RE: RE: co budu robit? reakcia na: RE: co budu robit?

23.10.2020 13:10
Dakujem za link. Avsak jedine, co prezentuje je uspora paliva. Lietanie je viac o bezpecnosti. Ak budu letove vlastnosti horsie, pristavanie rizikovejsie, co sa zatial tvrdi, ze je, tak sa to vyrabat nebude. Tiez sa nevyjadruju k vyoseniu pasazierov, co znaci, ze bude zle. Som zvedavy na vacsi model.
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať